Китайські регулятори взялися за так званий «булінг клієнтів» — широко поширену серед інтернет-компаній практику, в рамках якої з лояльних клієнтів, які не мають наміру переходити до конкурентів, беруть більш високу плату.

Asia.nikkei.com

Знаковим став процес, пов’язаний з подією в провінції чжецзян. З користувацької програми trip.com у 2020 році взяли вдвічі більше, ніж коштував номер для нових клієнтів — вона подала до суду, поскаржившись на те, що замість «нагородження» користувачів на кшталт неї компанія використовує їх, передбачаючи їх моделі поведінки за допомогою аналізу «великих даних».

У липні суд прийняв сторону позивачки, зобов’язавши trip.com заплатити їй 745 доларів за недостовірну рекламу. При цьому так і не було прийнято рішення, чи замішані trip.com та інші програми в “булінгу клієнтів”. Проте випадок викликав широку громадську дискусію.

Справа в тому, що сайти-отзовікі повні постів з прикладами подібної політики, коли постійних клієнтів фактично карають за лояльність. Це стосується не тільки бронювання готелів, але і сервісів доставки їжі та інших послуг з можливістю онлайн-замовлень.

Державне управління з ринкового регулювання відповіло на заклики незадоволених, переглянувши покарання за практику нелегального ціноутворення. Тепер у компаній, помічених в “булінгу клієнтів” в крайньому випадку можуть просто відкликати бізнес-ліцензію.

Також в листопаді вступає в силу закон, настійно рекомендує компаніям чесно призначати ціни за послуги. Тестовим майданчиком для нових штрафів і нового механізму правозастосування в даній сфері виступить місто шеньчжень, часто використовуваний для економічних експериментів. З січня тут будуть по-новому стягувати штрафи і розглядати справи подібного характеру.

При цьому велику проблему становить розпізнавання схем безчесного ціноутворення. Наприклад, компанії можуть застосовувати різні тарифи для замовників, розташованих в різних локаціях, або пропонувати знижки тільки новим клієнтам. Нові правила для шеньчжень допускають різні ціни для клієнтів тільки протягом обмежених,» обґрунтованих ” періодів часу.

Деякі місцеві юристи вважають, що влада повинна не обмежуватися напівзаходами, а зайнятися постійним моніторингом програмних алгоритмів ціноутворення для того, щоб викорінити «цькування клієнтів».