«сбер” активно розвиває проект екосистеми, намагаючись запропонувати кожному якомога ширший спектр послуг. Це вимагає гігантських інвестицій, фактично доступних тільки одному гравцеві в росії. Однак ефект від цих вкладень поки ще залишається непомітним, особливо на тлі основного бізнесу компанії — банківських послуг.

Лев хасіс, перший заступник голови правління «ощадбанку» / джерело: ft.com

Протягом багатьох років в керівництві «ощадбанку» домінувала думка, що при наявності великої кількості відділень по всій росії компанія навряд чи має шанси стати технологічним лідером — та й багато хто з цих офісів закрилися б у міру того, як все більше число клієнтів йшли в онлайн.

Однак відділення, перш нагадували народу про ті часи, коли «сбербанк» був єдиним банком в срср, зараз втілюють його прагнення створити російський аналог amazon, перепрофілюючись у вузли доставки «останньої милі» в сфері електронної комерції. Кардинальна зміна стратегії вказує на те, як «сбербанк», який є майже монополістом у сфері банківського обслуговування фізичних осіб, тепер намагається використовувати свої безумовні конкурентні переваги, що виражаються в неосяжній фінансовій базі, щоб запропонувати клієнту все: від доставки продуктів харчування до стрімінгових платформ.

Ця ідея не обіцяє суттєвого прибутку протягом декількох років, і в урядових кулуарах вона все ще залишається предметом дискусій. Деякі офіційні особи дотримуються тієї позиції, що основним обов’язком групи є збільшення виплат за дивідендами, обіцяними президентом країни. При цьому гігантська кредитна організація впевнена, що створення подібної екосистеми життєво необхідно для виживання, оскільки деякі представники техноіндустрії вже вторгаються на її фінансову територію. В кінцевому підсумку « “ощад” хоче об’єднати роботу близько 40 компаній в свою екосистему — за зразком китайських суперприкладень.

Лев хасіс, перший заступник голови правління «ощадбанку» і особа, відповідальна за проект екосистеми, називає цей крок пріоритетом у сфері національної безпеки — офіційна москва все більш стурбована залежністю від західних технологій. “екосистеми ростуть по всьому світу. Якщо не буде російських екосистем, то росіяни будуть змушені жити в американських або китайських мережах. У apple є власна екосистема, заснована на монопольному доступі до популярних пристроїв. Google і її системи являють собою екосистему. Є facebook. Вони всі розробляють електронну комерцію, платіжні системи та інше в своїх сервісах. Тому, якщо не виростити свою, то доведеться використовувати чиюсь ще»,-заявив пан хасіс в недавньому інтерв’ю.

Російський ринок електронної комерції залишається високофрагментованим: ринкова частка трьох найбільших гравців в країні / джерело: ft.com

Центральне місце в гонці екосистем займає електронна комерція. За даними консалтингової компанії data insight, довгий час перебував у дрімоті російський ринок тепер швидко зростає: минулого року обсяг онлайн-продажів фізичних товарів досяг 2,7 трлн рублів. Всі гравці прагнуть використовувати доступні їм великі обсяги даних, щоб пропонувати споживачам більше покупок. “яндекс” і mail.ru, дві найбільші російські технологічні компанії, розробляють власні платформи електронної комерції, а wildberries і ozon, два найбільших російських маркетплейси, в минулому році самі купили банки, запланувавши перехід на фінансові послуги.

На цьому тлі «ощад» все одно володіє унікальними можливостями. У нього 100 млн клієнтів, 27 млн з яких щодня користуються банківським додатком. За першу половину поточного року компанія відзвітувала про рекордний прибуток в $8,5 млрд. Аналітики moody’s пов’язують успішні показники з заснованим на штучному інтелекті підходом до економічної ефективності, завдяки якому в 2020 році компанія заощадила 60 млрд рублів або 7% операційних витрат при 34-процентному співвідношенні витрат і доходів — набагато менше, ніж у будь-якого іншого зацікавленого в технологічній сфері конкуруючого банку із західної європи і скандинавії.

Черга в “сбербанк” в дев’яності роки / джерело: ft.com

Разом з тим, робота «ощад» в онлайн-торгівлі поки пов’язана з рядом складнощів. У минулому році компанія продала “яндексу «свою половину в спільного підприємства» беру” на тлі розбіжностей з приводу напрямків подальшого розвитку проекту. Подібні розбіжності підірвали обговорюване партнерство з китайською alibaba, і місце ” ощад» зайняла mail.ru. Не відбулася і угода з купівлі частки в ozon. Ці труднощі торкнулися також спільного бізнесу» ощад “і mail.ru -йдеться про таксі “сітімобіл” і доставку продуктів delivery club. За непідтвердженими даними, компанії вже обговорювали поділ. Лев хасіс визнав, що партнерство з mail.ru в одних областях і конкуренція в інших породили ” складності у відносинах«, проте відкинув твердження про розподіл проектів, заявивши, що обидві компанії»роблять все можливе для успішного розвитку [спільного підприємства]”.

Зараз “ощад” поодинці працює над проектом “сбермегамаркет”, заснованому на відносно невеликому майданчику goods.ru, яка була поглинена в цьому році. У розвиток бізнесу електронної комерції компанія збирається вкласти 35 млрд рублів, що стане частиною запланованого до 2023 року обсягу інвестицій в 350 млрд руб. “сбер «активно інвестує в сервіс доставки продовольчих і непродовольчих товарів» сбермаркет«, ринкова частка якого вже становить 13 %, а також в сервіс швидкої доставки товарів» самокат”, хоча його частка ринку, за даними goldman sachs, в серпні склала тільки 0,5 %. Частки wildberries і ozon на ринку складають відповідно 16% і 8 %, тому проектам «ощад» ще є, куди рости.

«сбербанк ” активно інвестує в доставку продуктів / джерело : ft.com

Прибутковість проектів залишається скромною: минулого року екосистема показала збитки в 11,2 млрд руб., незважаючи на інвестиції в $2 млрд. Зате виручка в першій половині поточного року зросла до позначки в 74,7 млрд руб. — більше, ніж за весь минулий рік. “ощад” планує збільшити виручку від екосистеми до 5% загального операційного доходу в 2023 році, а до 2030 року вона повинна зрости до 30 %. А ось аналітики moody’s вважають очікування “ощад” щодо виведення екосистеми на рівень беззбитковості до 2023 року занадто оптимістичними, вказуючи на досвід таких гравців як jd і just eat.

Найбільшою інвестицією «ощад» goldman sachs вважає витрати на логістичні проекти, які, за оцінками експертів, досягнуть 250 млрд руб. В 2022 і 2023 роках. Пан хасіс впевнений, що ця сума окупиться за рахунок розширення охоплення екосистеми, який досягне 2,9 млн бізнес-клієнтів і роздрібних споживачів. 13 900 розташованих по всій країні відділень “ощадбанку” перетворяться в центри доставки покупок, в тому числі інтернет-аптеки, але і до фінансових послуг також буде залучатися більше число клієнтів. «ми намагаємося запропонувати якомога більше послуг кожному. Ми доставимо товари, навіть якщо ви купили їх не на нашому торговому майданчику. Це допомагає зробити нашу логістичну інфраструктуру більш ефективною”, – заявив лев хасіс.

Висока прибутковість “ощадбанку” дозволяє йому інвестувати великі кошти в технологічні напрямки / джерело : ft.com

Ще одним способом, який в перспективі дозволить покрити збитки, є надання клієнтам знижок по фінансовим продуктам та іншим сервісам по підписці “сберпрайм” – на зразок amazon prime. Зараз число активних передплатників становить 2,7 млн.за оцінками фахівців «ощад», сервіс збільшив прибуток від кожного споживача в діапазоні від 40% до 110%. На відміну від ozon або онлайн-банку «тінькофф», акції яких за останній рік подорожчали відповідно в 2 і 4 рази при набагато скромніших планах на екосистеми, активи «ощад», традиційно популярні серед інвесторів в росії і на інших ринках, що розвиваються, поки не відобразили обсягів вкладень: за оцінками goldman sachs, екосистема дала тільки 15-процентний приріст.

На думку пана хасіса, інвесторам ще належить по-справжньому оцінити потенціал екосистеми через санкції сша і переважного домінування «ощад» на традиційних ринках: «у нас величезний банківський бізнес, який перекреслює все інше. Важко побачити місяць, коли сонце світить яскраво… Але з часом це зміниться. Цілком можливо, що якщо зробити будь-який з напрямків бізнесу публічним через три або чотири роки, воно буде оцінено на публічних ринках значно вище, ніж якби воно було частиною „ощадбанку“».