⇡#«виклик»

5 жовтня 2021 року з космодрому байконур успішно стартував «союз мс-19», який доставив на мкс абсолютно нетиповий екіпаж. У його складі лише один професіонал-космонавт “роскосмосу” антон шкаплеров. Разом з ним в космос вирушили кінорежисер клим шипенко і актриса юлія пересільд, які знімуть на борту станції епізоди для фільму «виклик».

Даний проект був анонсований в 2020 році, тоді ж пройшов кастинг акторів, а сам процес відбору показали на першому каналі. У створенні фільму беруть участь студія yellow, black and white і “роскосмос«, учасники зйомок (основний і дублюючий склади) пройшли» курси молодого бійця” в центрі підготовки космонавтів імені ю.а. Гагаріна.

У космосі знімають часто і багато (зокрема, глядачам запам’яталася канадсько-американська короткометражка «космічна станція 3d», знята екіпажами шатлів і мкс у форматі imax і з великим успіхом пройшла на екранах світу в 2002-2004 роках), але епізоди художнього фільму в «ефірному просторі» знімуть вперше. До речі, в 2020 році компанія spacex заявила, що також має намір зняти одну з частин франшизи «місія нездійсненна» в космосі. Поки точно невідомо, чи полетить туди том круз особисто, але 18 вересня 2021 року учасники туристичної місії inspiration4 зв’язалися з ним з орбіти.

Виконавці головних ролей у фільмі” виклик ” під час підготовки до польоту. Фото центр підготовки космонавтів

Експерти вже встигли охрестити польоти, аналогічні «союзу мс-19» або inspiration4, «місіями вільного призначення»: під це розпливчасте визначення потрапляють польоти, виконані за недержавними програмами, але не є туристичними в чистому вигляді. Їх цілі можуть бути абсолютно різними. Це і проекти на зразок зйомки кіно, і наукові дослідження, що фінансуються неурядовими інвесторами, і благодійні місії, як це мало місце у випадку inspiration4.

#inspiration4

Автономний (без стикування з мкс) політ корабля crew dragon, виконаний в період з 15 по 19 вересня 2021 року, виділений експертним співтовариством як «щось особливе» серед усіх приватних космічних подорожей, як пілотованих, так і безпілотних.

По-перше, цілі місії були благородні: учасники польоту розігрували місця в кораблі, заплативши за участь у благодійній лотереї, всі кошти, зібрані на ній, пішли госпіталю святого апостола юди тадея (st. Jude children’s research hospital) в мемфісі, штат теннессі-найбільшому в світі науково-клінічному центру з вивчення та лікування онкологічних захворювань у дітей. Лікарня існує на гроші від пожертвувань і не стягує з пацієнтів плату за лікування.

По-друге, це була перша пілотована місія, у складі якої не було жодного професіонала. До цих пір вважалося, що хоча б один «справжній» космонавт в туристичному екіпажі повинен бути. Цього разу всі четверо учасників польоту були майже ” люди з вулиці».

Командир джаред айзекман — jared isaacman) – бізнесмен, засновник фірми draken international (постачальник впс сша, між іншим) і платіжної системи shift4 payments. Саме він значною мірою профінансував inspiration4, розщедрившись на 100 млн $.

Медик і перший “фахівець місії” хейлі арсено — hayley arceneaux) – медсестра госпіталю св. Юди, де у віці 10 років вона сама лікувалася від остеосаркоми. На орбіті вона проводила різні медичні експерименти.

Екіпаж inspiration4( зліва направо): кріс семброскі, сайан проктор, джаред айзекман і хейлі арсено. Фото spacex

Другий «польотний фахівець» кріс семброскі (christopher sembroski) — інженер з обробки даних в компанії lockheed martin (раніше служив у впс сша).

«пілот» сайан проктор (sian hayley proctor) — професор геології з університету арізона. Вона, до речі, була кандидатом в астронавти nasa і мало не потрапила в загін.

Корабель dragon crew (бортовий номер c207), що став на три доби домом для inspiration4, вже бував у космосі: в період з 17 листопада 2020 року по 2 травня 2021 року він доставляв на мкс і повертав на землю місію crew-1 у складі майкла хопкінса (michael scott hopkins), віктора гловера (victor jerome glover), шеннон уокер (shannon walker) і соїті ногуті (野口 聡) і тоді отримав власне ім’я resilience («стійкість»).

Цього разу корабель працював повністю «на автоматі» («земля» могла втручатися, але воліла про це не нагадувати). Самі учасники місії порівнювали її з подорожжю на авіалайнері, керованому автопілотом, коли льотчики можуть втрутитися в управління тільки в екстреному випадку. Екіпаж теж мав обмежені можливості ручного управління і теж тільки в екстрених випадках-наприклад, для примусового введення парашута. Як відзначають західні спостерігачі « ” автоматизація і мінімалістське управління дозволяють кораблю crew dragon здійснювати політ з екіпажем, повністю складається з непрофесійних космонавтів». Проте мандрівники пройшли піврічний курс підготовки, в тому числі за умовними спеціальностями, за якими брали участь у польоті.

Іншою особливістю місії стала орбіта, на яку корабель забрався після виведення. Велика частина польоту пройшла на висоті близько 585 км — це більш ніж на півтори сотні кілометрів вище мкс і помітно вище робочої орбіти космічного телескопа хаббла. Але зате місця для дебатів з приводу переходу через “лінію кишені”, як це сталося в літній суборбітальній гонці мільярдерів безоса і бренсона, точно не було!

Корабель crew dragon для польоту inspiration4 був доопрацьований. Графіка spacex

Корабель для автономного польоту допрацювали: з нього зняли непотрібний стикувальний агрегат, замінивши останній великим скляним куполом, «найбільшим у світі оглядовим ілюмінатором», через який екіпаж міг милуватися зовнішнім світом і в перший же вечір провів відеозйомку в прямому ефірі. Хроніку польоту відобразив п’ятисерійний документальний серіал» зворотний відлік: космічна місія inspiration4 ” (countdown: inspiration4 mission to space), що вийшов за підпискою на сервісі netflix.

Екіпаж показав інтер’єр корабля, включаючи і згаданий купол. На жаль глядачів, зйомка велася на тіньовій частині орбіти і спостерігати можна було в основному відображення нутрощів «дракона» на склі — зовнішні пейзажі вийшли розмитими. Через ексклюзив з netflix і the time реальних даних про місію дуже мало, хоча компанія spacex публікувала в твіттері знімки екіпажу в куполі, зроблені зовнішньою камерою.

Цей ілюмінатор взагалі користувався успіхом у екіпажу. «ми так багато часу проводимо в цьому куполі, – ділилася хейлі арсено. – ми бачимо весь периметр землі і це дає неймовірну перспективу!».

Як було заявлено, четвірка літала в космос не тільки для розваги, але і щоб виконати якісь «медичні дослідження» шляхом спостереження за реакціями людей, які не пройшли особливий відбір і спеціальну підготовку. Але експерти не без деякого єхидства відзначили, що»місія здавалася мішаниною діяльності”. Зокрема, так і не з’ясувалося, в чому користь медико-біологічних досліджень, проведених за три дні, і що в них буде нового в порівнянні з аналогічними, виконуваними на мкс.

Що ще? екіпаж inspiration4 провів онлайн-зустріч з пацієнтами госпіталю св.юди. Також вони подзвонили з орбіти на нью-йоркську фондову біржу, а айзекман зробив (вперше в світі!) ставку з космосу на спортивну подію — матч національної футбольної ліги new york giants — washington (останні виграли з рахунком 29:30).

Погляд з боку: сайан проктор, хейлі арсено, джаред айзекман і кріс семброскі, зняті через прозорий купол на тлі землі. Фото spacex

В цілому місія пройшла нормально, не рахуючи неполадок з туалетом (барахлив вентилятор) і помилкового спрацьовування одного з датчиків (його відключили). Посадка пройшла в штатному режимі, корабель приводнився поблизу узбережжя флориди недалеко від розрахункової точки, де його підібрало судно go searcher, що належить spacex. Загальна тривалість польоту від старту до приводнення склала 2 доби 23 години. Командний відсік підняли на евакуаційне судно, екіпаж вийшов з кабіни і на вертольоті вилетів в космічний центр імені кеннеді.

Немає потреби говорити, що публіка і всі причетні до цього польоту перебували в ейфорії. “inspiration4, від імені spacex кажу-ласкаво просимо додому, на планету земля, – видав керівник космічних операцій компанії spacex кріс янг (kris young) через кілька хвилин після приводнення. – ваша місія показала, що космос – для всіх нас і звичайні люди можуть надавати незвичайний вплив на навколишній світ!». “велике спасибі, spacex. Для нас це була біса приємна поїздка — – відповів командир джаред айзекман. – все тільки починається!».

Незважаючи на деяку сумбурність, проект inspiration4 оцінюється як принципово нове явище в комерційному космосі.Якщо бренсон і безос націлені на створення стійкого бізнесу суборбітальних “стрибків «з подальшим розвитком в орбітальні місії і польоти» з точки в точку «в межах землі, то inspiration4 була» разовою місією, трохи схожою на трюк”, до того ж підігрітою традиційним ажіотажем навколо spacex. Проте це перша комерційна подорож на орбіту, повністю профінансована приватними інвесторами. Що цікаво, це всього лише четвертий пілотований політ на кораблі crew dragon.

Початок місії inspiration4 (джерело: https://twitter.com/inspiration4x/status/1438318459197218826)

Місія повністю досягла поставленої мети. План по збору пожертвувань, який спочатку йшов мляво, в результаті був перевиконаний: зібрано $210 млн, включаючи $50 млн, внесених особисто ілоном маском. Зроблено кілька заявок на «вперше»: на орбіті побував наймолодший американський астронавт (29-річна хейлі арсено), вперше в історії в космосі одночасно перебували 14 землян (екіпажі inspiration4, мкс і китайської космічної станції) і три кораблі компанії spacex.

#axiom space

За польотом inspiration4 пильно спостерігали фірми, що працюють в сегменті пілотованих комерційних послуг. Якщо раніше вони купували окремі місця на кораблях, то тепер націлюються цілком на місії, розширюючи свої бізнес-можливості і відкриваючи дорогу до створення приватних орбітальних станцій.

Axiom space, inc. (х’юстон, штат техас) – американська компанія, заснована в 2016 році майклом саффредіні (michael t. Suffredini, очолював програму мкс в nasa) і камалем гаффаряном (kamal (kam) ghaffarian, американський бізнесмен іранського походження, засновник компаній ibx, intuitive machines і x-energy) з метою розробки орбітальних об’єктів космічної інфраструктури. Фірма планує по 2-3 пілотованих польоту щорічно як на мкс, так і на майбутню комерційну станцію, яку передбачає побудувати.

Ще на етапі підготовки inspiration4 до польоту представник axiom space бо холдер (beau holder) зазначив, що компанія уважно стежить за роботою, яка позитивно впливає на всю галузь комерційної космонавтики.

У січні 2020 року axiom space перемогла в оголошеному nasa конкурсі nextstep-2 на створення комерційного сегмента мкс. В рамках державно-приватного партнерства компанія розробляє житлові модулі для стикування з міжнародною станцією, які в перспективі зможуть літати окремо. Перший модуль може бути запущений до мкс в 2024 році.

Модулі виробництва axiom space, пристиковані до мкс. Графіка axiom space

Axiom space реалізує різноманітні проекти. У найближчі два роки вона планує відправити на кораблях spacex чотири комерційні місії ax-1, 2, 3 і 4. Перша намічена вже на січень 2022 року: на мкс з тижневим туром полетять професійний астронавт — командир майкл лопес-алегріа (michael eladio lópez-alegría) і туристи — пілот американець ларрі коннор (larry connor) і два фахівці місії канадець марк петі (mark pathy) і ізраїльтянин ейтан стіббе (eytan stibbe).

Ще один проект, чимось схожий на російський “виклик «-реаліті-шоу»космічний герой”. Мережева продюсерська телевізійна компанія space hero llc 17 вересня 2020 року оголосила, що планує «глобальне шоу без сценарію», переможець якого — «перший всесвітньо обраний підкорювач космосу» — в 2023 році на десять днів відправиться на мкс.

«space hero – це новий рубіж індустрії розваг, що пропонує перший в світі по-справжньому позапланетний досвід, – говорить керівник компанії марті помпадур (marty pompadour). – ми прагнемо винайти категорію реаліті-шоу заново, створюючи багатоепізодну пригоду і пропонуючи найбільший приз для найбільшої аудиторії.”

Вартість відправки “героя” на мкс оцінюється в суму від 50 до 65 млн доларів (без витрат на підготовку і проведення самого шоу). В даний час space hero llc проводить другий раунд фінансування і повідомляє, що працює над питанням доставки переможця на орбітальну станцію з axiom space. Чи увійде переможець до складу екіпажів згаданих місій, поки незрозуміло.

Зауважимо, що ще двадцять років тому була зроблена спроба реалізувати схожий проект: переможець конкурсу «точка прибуття — мир» (destination mir), організованого продюсером марком бернеттом (mark burnett), повинен був відправитися на російський комплекс «мир». Але проект запізнився: станцію затопили в 2001 році.

Компанія space hero прагне зняти космічне реаліті-шоу, переможець якого потрапить на орбіту. Фото nasa

#spacex

Фірма ілона маска, що відвоювала значний шматок ринку комерційних космічних запусків з багаторазовим носієм falcon 9 і першою створила пілотований корабель нового покоління crew dragon, має всі шанси осідлати і ринок комерційних пілотованих місій. Такі польоти можуть забезпечити spacex стабільний потік доходів і відкрити нові можливості комерціалізації низької навколоземної орбіти.

Як жартують спостерігачі, «можливо, в цьому році багаторічним переможцем космічної гонки мільярдерів стала людина, що не піднімався до «лінії кишені», але залишився на землі: ілон маск!». «у нас накопичилося багато [заявок] на комерційні пілотовані місії, здійснення яких ми з нетерпінням чекаємо, — заявив на брифінгу inspiration4 старший директор програм пілотованих космічних польотів в spacex бенджі рід (benji reed). – ми готові провести три, чотири, п’ять або шість польотів на рік як мінімум. Немає нічого, що обмежувало б наші можливості. Головне, щоб були готові ракети і dragon».

Проект inspiration4 довів, що екіпаж, що складається виключно з непрофесійних астронавтів, може безпечно і успішно літати в космос після піврічної підготовки. Бенджі рід зазначив, що довгострокова мета компанії-перейти до моделі, ” подібної авіаперельотів, з мінімальною підготовкою» (при тому, що пасажири літають на літаках взагалі без підготовки!). «у міру пошуку шляху переходу до моделі авіаліній ми будемо шукати і способи скорочення кількості тренувань, необхідних для забезпечення безпеки», — зазначив він.

Слідом за inspiration4 компанія ілона маска в рамках контракту з nasa з комерційної доставки екіпажів планує 30 листопада 2021 року відправити до мкс місію crew-3. На знову виготовленому кораблі з бортовим номером c210 полетять астронавти nasa раджа чарі( raja chari), томас маршберн (thomas marshburn) і кайла беррон (kayla barron), а також астронавт еѕа маттіас маурер (matthias maurer).

Екіпаж crew-3: раджа чаррі, айла беррон, маттіас маурер і томас маршберн на тренуванні з аварійного покидання старту на мисі канаверал. Фото spacex

Слідом за ними десь на рубежі 2021-2022 років, повинна відбутися комерційна місія на замовлення компанії space adventures, а в 2022-2023 роках-згадані вище польоти для axiom space. Очікуються і нові замовлення на запуск туристів і місії вільного призначення, інтерес до яких сильно виріс після успіху inspiration4: “кількість людей, які обговорюють з нами польоти на орбіту, після початку цієї місії значно збільшилася. Вже ведуться переговори про замовлення на три роки вперед», — прокоментували в spacex.

Spacex відмовилася оприлюднити інформацію про вартість inspiration4. Деякі джерела стверджують, що одне місце на «драконі» коштує менше $40 млн, а компанія буде прагнути до подальшого зниження цін на пілотовані орбітальні польоти. “подивіться на показники spacex: ми в цілому знизили вартість запусків — – зауважує бенджі рід. – коли ви дізнаєтеся, у скільки нам обходиться обслуговування місій nasa або інші види діяльності, ви зрозумієте, що ми дуже намагаємося знизити цю вартість. Відкриваючи ринок для подібної діяльності, ми робимо те, чого ніхто ніколи не міг зробити раніше. Але необхідно продовжувати знижувати вартість польотів.”

Спостерігачі відзначають, що невідомо, чи потребуватиме підвищений попит будівництва додаткових кораблів або вистачить і існуючих. Зараз компанія експлуатує endeavour( здійснив два польоти), resilience (також виконав два польоти і пройшов доопрацювання під місії вільного призначення) і готує третій корабель, призначений для подорожей до мкс. Ймовірно, при успішній і ритмічній експлуатації вони зможуть забезпечити spacex не менше шести пілотованих польотів на рік, як оголошувалося компанією.

За словами старшого директора програм пілотованих космічних польотів spacex, компанія могла б побудувати більше кораблів для задоволення зростаючого попиту. Ілон маск розраховує не тільки на crew dragon, але і на перспективний starship, який зможе перевозити набагато більше людей. “обидва варіанти реальні, ми зацікавлені і в dragon, і в starship, це дуже перспективно”, – зауважив бенджі рід.

Підготовка до проведення льотних випробувань системи starship наПолігоні spacex в бока-чіка. Джерело: nasaspaceflight.com

Однак корабель starship і його носій super heavy все ще знаходяться на стадії дослідно-конструкторських робіт і навіть їх вигляд не сформований остаточно. Тому поки неясно, як скоро нова система буде готова до пілотованих польотів. Експерти ставлять на те, що корабель не полетить ще як мінімум пару років. Зате потім один starship зможе легко доставити на орбіту десятки людей, а не чотирьох, як crew dragon. І тим не менше останній залишається тією самою синицею в руці, яка вже літає і заробляє гроші, а не поглинає їх, як журавель (starship) в небі.

З метою підготовки до майбутніх місій spacex проведе опитування астронавтів, які літали на crew dragon, оцінюючи їх враження від польотів. Одночасно ілон маск заявив, що планує зробити майбутні місії більш комфортними, поставивши на борт корабля засоби для розігріву їжі і wi-fi-роутер для роздачі інтернету з супутників starlink, які вже знаходяться на навколоземній орбіті.

⇡#«роскосмос ”

Наша країна першою почала бізнес орбітального космічного туризму. Першим платним пасажиром став японський журналіст тоехіро акіяма (toyohiro akiyama) з телекорпорації tokyo broadcasting system (tbs), який злітав на «мир» в 1990 році. А першим космічним туристом в повному сенсі цього слова став американець денніс тіто (dennis anthony tito), який навесні 2001 року провів тиждень на мкс. Саме рішення росії дозволити заможним людям купувати тижневі екскурсії на мкс вважають початком ери комерційних космічних подорожей, в яких можуть брати участь не тільки професійні космонавти.

Nasa спочатку виступало проти цієї ідеї, але в кінцевому підсумку всі партнери по проекту погодилися з тим, що на мкс можна пускати не тільки космонавтів.

Першим справжнім космічним туристом був денніс тіто. Фото “роскосмосу”

Просуванням туристичних місій займається компанія space adventures, ltd., заснована в 1998 році еріком андерсоном (eric c. Anderson) і пітером діамандісом (peter diamandis). З початку 2000-х фірма зі штаб-квартирою в місті в’єнна, штат вірджинія, пропонує тури на російських «союзах» і вже змогла відправити на станцію сімох клієнтів. А один з туристів-чарльз сімоні — charles simonyi) – здійснив на мкс цілих дві подорожі.

У 2019 році держкорпорація «роскосмос» і space adventures підписали контракт на політ двох туристів на мкс до кінця 2021 року. Командиром “союзу мс-20«, запуск якого запланований на 8 грудня 2021 року, буде космонавт» роскосмосу” олександр місуркін, а два місця займуть мільярдер юсаку маедзава (yusaku maezawa) і його помічник йозо хірано (yozo hirano). Японський підприємець-мільярдер і колекціонер творів мистецтва, а також його супутник-кастинг-директор знімальної групи і продюсер в компанії spacetoday inc. – хочуть отримати досвід 12-денного космічного польоту, перш ніж вирушать до місяця.

Нагадаємо, у вересні 2018 року було з помпою оголошено, що маедзава стане першим комерційним пасажиром, який здійснив обліт навколо природного супутника землі на кораблі starship ілона маска. Однак про льотну готовність “зорельота «говорити рано, він зможе відправити японського мільярдера по маршруту ніяк не раніше 2023 року, тому маедзава спочатку полетить на»союзі”. Ракета-носій ” союз-2.1 а» для цієї місії вже доставлена на байконур.

Орбітальним космічним туризмом зайнялася і компанія “главкосмос«, що входить в периметр»роскосмосу”. Як випливає з повідомлення на головній сторінці інтернет-сайту компанії, основними завданнями “главкосмоса «є»просування досягнень російської космічної галузі на світовому ринку і управління комплексними космічними проектами”.

Юсаку маедзава готується до польоту на кораблі “союз мс-20”. Джерело https://www.roscosmos.ru/31043 /

Можливість частіше відправляти космічних туристів з’явилася у росії після того, як америка «повернулася в космос» на своїх власних кораблях, і у «роскосмосу» виникли вільні місця на «союзах». На своєму сайті компанія навіть розмістила планувальник туристичних місій. Базова програма передбачає 10-денне перебування в космосі, а пропонує вояж тривалістю до місяця. В опціях-вихід у відкритий космос, розробка гостьового набору харчування і навіть можливість викупити спускається апарат «союз».

За польотом inspiration4 уважно стежили не тільки комерційні організації. “це ще одне відкриття космосу. Це ще один приклад того, чого ми хотіли б досягти в кінцевому підсумку на навколоземній орбіті», — заявив адміністратор nasa білл нельсон (clarens william ‘bill’ nelson ii) під час виступу на саміті «люди на марс» (the 2021 humans to mars summit) за день до запланованого запуску. Він назвав місію inspiration4 ” доказом більш широкої стратегії nasa щодо передачі операцій на низькій навколоземній орбіті в приватний сектор, щоб дозволити агентству зосередитися на дослідженнях місяця і марса».

Nasa, зосереджене на великих державних проектах, таких як пілотована програма artemis, космічний телескоп імені джеймса вебба jwst (james webb space telescope) або місії марсіанських роверів, прихильно ставиться до комерційного освоєння низької орбіти приватниками. 27 серпня 2021 року на засіданні конференції з досліджень і розробок на мкс (iss research and development conference) менеджер nasa з комерціалізації низької навколоземної орбіти анджела харт (angela hart) заявила, що агентство отримало і оцінює дві «конкретні пропозиції» щодо таких польотів. Правда, обговорювати подробиці відмовилася.

На думку адміністратора nasa білла нельсона, передача функції доставки екіпажів і вантажів на орбіту комерційним організаціям звільнить агентство для виконання програм польоту до місяця і в далекий космос. Фото nasa

Довгострокова мета nasa в рамках програми комерційної доставки екіпажів-стати одним з декількох замовників транспортних послуг на низьку орбіту і назад, що дозволить скоротити витрати агентства. Експерти підкреслюють, що nasa намагається стимулювати інтерес приватних інвесторів, щоб в кінцевому підсумку відмовитися від станції, зосередившись на більш перспективних проектах. “безумовно, інтерес є. Набагато важливіше те, наскільки він великий: який дохід і які витрати?» – міркував керуючий партнер інвестиційної компанії space capital чад андерсон (chad anderson) під час згаданої конференції з досліджень і розробок на мкс.

Відповідаючи на питання, коли буде завершено техніко-економічне обґрунтування комерційної космічної станції, містер андерсон відповів в тому дусі, що «є багато сигналів, які вказують на обгрунтованість проекту», але зауважив: «це буде баланс між початковими витратами і кінцевим доходом. Нам просто потрібно почекати і подивитися”.

Незважаючи на те, що nasa не мала прямого відношення до місії inspiration4, керівництво агентства розглядає політ як підтвердження успішності свого курсу на комерціалізацію низької орбіти. Тепер nasa підтримує ідею відправки туристів на мкс і навіть розробило цінову політику для «приватників»: скільки вони повинні сплатити уряду за використання об’єктів міжнародної станції. Зокрема, для inspiration4 nasa надало супутниковий зв’язок, за який spacex виплатить агентству приблизно $1 млн.

#що далі?

Місії вільного призначення значно розширюють попит на комерційні пілотовані польоти, наскільки взагалі це стосується даного бізнесу. Років десять тому автор, користуючись даними західних консалтингових агентств, побудував криву попиту на туристичні космічні польоти в залежності від ціни квитка.

Плани розгортання модулів axiom в космосі. Графіка axiom space.

Степенева крива була побудована всього за двома точками. За першу приймалася оцінка консалтингової компанії futron, зроблена в 2002 році щодо перспектив суборбитального бізнесу: на думку «провісників» більше 15 тисяч осіб зможуть щорічно суборбітальні польоти при ціні квитка близько $0,1 млн. Відносно першої точки було зроблено припущення: якщо вже за $100 тис люди готові летіти по параболі, то вони точно захочуть зробити орбітальне подорож за ті ж гроші!

Друга точка була взята з інформації компанії space adventures, яка повідомила, що знайшла двох потенційних клієнтів, готових викласти по $150 млн за можливість здійснити обліт місяця на російському «союзі». В результаті нескладних маніпуляцій в ms excel була побудована крива, апроксимована статечної функцією.

Як не дивно, використання такої «доморощеної» методи давало цілком адекватний результат. Компанія futron прогнозувала, що до 2021 року на орбіту будуть відправлятися щорічно 60 осіб,Віддаючи за квиток від 1 до 25 млн доларів. Статечна крива давала порівнянний результат: 60 орбітальних туристів на рік при ціні за місце $9-10 млн.якщо застосувати той же підхід до ціни в $40 млн за місце в crew dragon, то на його борту щороку будуть готові злітати приблизно 10 осіб. Правдоподібно, але є одне»але”.

Всі оцінки були зроблені для сегмента туристичних польотів фізичних осіб, без урахування місій вільного призначення, клієнтами яких можуть бути як фізичні, так і юридичні особи. У цьому випадку кількість» недержавних ” астронавтів, що доставляються в космос, може помітно зрости. Розширення ринку за рахунок місій вільного призначення може дати кумулятивний ефект. Збільшення частоти комерційних пілотованих польотів з одного боку і зростання конкуренції в даному сегменті, з іншого, можуть помітно знизити вартість квитка на орбіту і ще більше збільшити платоспроможний попит на комерційні місії. У виграші виявиться той бізнес, який зможе задовольнити зростаючий попит за розумними цінами.

Прогноз попиту на туристичні космічні польоти в залежності від ціни квитка

Поки сильні козирі на руках у spacex — єдиної в світі компанії, що володіє флотом багаторазових багатомісних кораблів, що показали можливість безпечних місій без участі професіоналів. Аналогічне положення у росії: наші “союзи” теж здатні виконувати більшість завдань в автоматичному режимі, крім того, у нас є багатий досвід відправки туристів на мкс.

І все ж коло непрофесійних астронавтів, яким тепер доступний космос, ще довгий час буде як і раніше обмежений заможними людьми і тими, за кого готові заплатити багаті і щедрі спонсори. Ті ж, у кого не вистачає грошей на подорож на орбіту, зможуть скористатися послугами одного з двох мільярдерів-суборбітальників — річарда бренсона або джеффа безоса. Перший, правда, на хвилі ажіотажу підняв вартість квитка з $250 до 450 тис, а другий поки так і не назвав суму, за яку можна злітати по параболі.

У той час як virgin galactic зосереджена виключно на суборбітальному туризмі, blue origin прагне до диверсифікації. Графіка джеффа мангіа (джерело https://nypost.com/2021/06/29/musk-branson-and-bezos-in-race-to-conquer-space-travel/)