Вітчизняна rpg encased вийшла в ранній доступ steam 2 роки тому, що допомогло пітерської студії dark crystal games зібрати величезну кількість відгуків і адаптувати розробку відповідним чином. Переробили з тих пір багато, і ось, вже завтра, 7 вересня 2021 року, відбудеться повноцінний реліз ізометричної rpg. Основну суму на розробку гри розробники зібрали на kickstarter, а в steam гра продається всього за 499 рублів. Чому назріває питання: черговий atom або дійсно стоїть rpg?

Класичні rpg воскресли разом з популяризацією краудфандингу платформами на кшталт kickstarter, на яких і ветерани індустрії, і фанати-що стали-розробниками збирали гроші на випуск своїх “rpg мрії”. З тих пір ми отримали багато хороших ігор і багато посередніх. На сьогоднішній день зі стіма можна виловити досить цікавих rpg, тому на закритій презентації фінального білда encased я поставив розробникам просте питання “ ” чому саме encased?”.

Довгий і розгорнуту відповідь з описом і демонстрацією різних аспектів гри можна вмістити в більш просту форму – dark crystal games пишаються власною роботою. Починаючи зі створення персонажа, білдобудування, продовжуючи інтерактивністю і реактивністю світу гри і закінчуючи широким розмаїттям відіграшу ролі – хлопці вірять, що вони побудували дійсно якісну гру, що виділяється з маси. І я з ними згоден, але з застереженнями. Почати пропоную з редактора персонажа – адже саме тут і починається традиційна rpg.

Редактор персонажа стандартний для жанру: у нас є характеристики, здібності і перкі, які діляться на початкові і одержувані в процесі прокачування. Характеристики створюють базу для розвитку персонажа і визначають базові статті здібностей, показники атрибутів і резистів, виставляють вимоги для використання різних типів зброї і пристроїв, а також використовуються в скілчеках. Характеристики ми один раз встановили і забули про них – прокачати по ходу гри їх не можна.

Здібності являють собою бойові і небойові навички, які працюють через два основних принципи: рівень навички диктує позначку взаємодії з об’єктами і спорядженням, а пасивні і активні таланти дають перманентні бонуси і нові активні абилки. Кожні 30 очок навички ми отримуємо 4 нових таланту-частина з них має додаткові вимоги (наприклад, рівень характеристики), але більшість просто дають новий бонус. Скажімо, показник здатності “техніка” відповідає за взаємодію з усім технічним і апгрейд балістичної зброї – вимоги у скілчеків можуть бути як 55, так і 80, так і 145, але нові таланти відкриваються на 30, 60, 90, 120 і 150 – таким чином прокачування йде не тільки заради талантів, але і для скілчеків.

Предмет гордості розробників – інтерактивність і реактивність цих навичок. Скажімо, здібності розділу” кримінал ” містять не тільки злом замків, скритність і кишенькову крадіжку, а й цілий ряд активних і пасивних навичок, зав’язаних на тематиці гри. Прокачавши навик на певну позначку, підвищуєш не тільки навик злодійства, але можна отримати і буст до розмовної навички” загроза”, активну здатність” тюремна лайка”, яка агріт ворога, знижуючи його точність, баф для компаньйона” взяти на слабо “і навіть баф на пси-захист з описом”ваш розум наповнений жорстокими і відразливими образами, і псіонікам не дуже-то хочеться в нього лізти”. І гуморно, і різноманітно, що заохочує не просто тупу прокачування 2-3 навичок в обраній спеціалізації, а більш широкий підхід до розвитку.

Інтерактивність знаходиться в широкому наборі активних здібностей, які отримує гравець при прокачуванні навичок. Починаючи від стандартних лікувань і ремонтів роботів до можливості взаємодіяти зі спеціальними пристроями (телепорт, гарпун, джетпак) і специфічними навичками. Прокачавши науку можна отримати здатність “балістичні розрахунки”, яка бафает +точність, а прокачавши техніку-можливість кидатися гайковими ключами у ворогів.

Вищезгадана реактивність полягає в тому, як на дії гравця реагує оточення і як гравець може відреагувати на чужу реакцію. Наприклад, будь-яка протиправна дія призводить до логічного ланцюжку реакцій з боку свідків. У них є зона реакції і зона огляду: ховатися на очах у нпц не вийде – вони відразу почнуть пред’являти претензії. Вчинив щось протиправне в зоні реакції-привернув їх увагу, але в залежності від рівня навичок сила реакції буде різною – можна за одну крадіжку до себе увагу привернути, а можна 5 чоловік пограбувати, поки на тебе звернуть увагу. Як звернули – починається стадія звинувачення / розслідування, коли нвц бродить навколо місця скоєння злочину і шукає кого звинуватити. Зловили вас – можна відмазатися, якщо навик досить високий, дати хабар або потрапити до в’язниці. З якої за допомогою напарників можна буде навіть втекти.

Ідея хороша і реалізована здебільшого грамотно, але і недоліків вистачає. По-перше, самих зон особистого майна дуже мало: розробники чомусь вирішили дозволити гравцеві відкривати практично всі ящики в грі без будь-яких проблем. Можна зайти в чужий офіс і просто почати ритися в паперах – заборона лежить тільки на використання особистого терміналу. У грі є магазини, куди заходити не можна, але 95% ящиків в грі можна обнишпорити без будь-яких проблем. Не дуже вже й інтерактивно. У грі зустрічаються міни і пастки, які можна знешкоджувати, але використовувати їх самому не можна. Режиму дня і розкладу активності у нвц немає від слова зовсім – вони завжди на своєму місці сидять. Зрозуміло, що гра інді, студія маленька і потрібно грамотно розставляти пріоритети, але rpg в 2021 році, де у нвц немає розпорядку дня – це сумно.

Перки в грі діляться на два типи: вроджені і набуті. Під час створення персонажа пропонується вибрати один з перків, який одночасно і підсилює, і послаблює персонажа. Разом з бонусами йдуть і дебафи, часто забавні – в цілому, банальний набір, зате з перками, які гравець отримує кожні ~4 рівня під час прокачування виявляються куди цікавіше – тут дійсно представлений широкий вибір. Як такого мінмакса в грі я не бачу: можна робити дійсно специфічні і вузьконаправлені білди, а можна – зручних гібридів, які відкривають доступ до різних способів взаємодії з оточенням.

Останній етап створення персонажа – це вибір “крила”. За сюжетом гри гравець отримує роботу “під куполом” в корпорації кронус, яка розділена на п’ять відділів (крила): робоча сила, охорона і захист, наука, інженери і управління. Вибір крила задає бекграунд для персонажа і дозволяє йому взаємодіяти зі світом певним чином. Відкриваються особливі скілчеки, репліки і змінюється ставлення персонажів до гравця щодо його вибору. Граєш за помаранчевого (злочинці, які віддали перевагу в’язниці роботу під куполом) і тебе багато хто ненавидить і вважає вбивцею, злодієм і т. П. Граєш вченим-отримуєш можливість взаємодіяти з іншими вченими”по-братськи”.

Прокачування стандартна. Робиш різні речі, отримуєш загальний досвід, піднімаєш рівень і отримуєш 20 очок здібностей в нагороду. Кожні ~4 рівня отримуєш новий перк, частина з яких доступна відразу, а частина прихована за певними вимогами, які можна подивитися в будь-який момент.

Екіпірування являє собою стандартну одежину, сервоброню (місцевий павер армор), зброю різних типів, гранати і релікти. Релікти-місцеві артефакти, які дають персонажу унікальні бонуси, часто з явними недоліками. Зброя можна покращувати за допомогою спеціальних наборів апгрейда і ряду ресурсів, що підвищує шкоди і характеристики зброї. Крафт шмотки не можна, тільки використовувані предмети: бафи, лечилки, патрони, гранати і т.п.

В цілому, начебто і нормально система влаштована, але з різноманітністю не густо. Вибір є, але знайти щось конкретне дуже і дуже складно. Граючи за вченого з хай-тек зброєю я так і не пішов зі стандартного лазера тупо тому, що він завдає шкоди зручним типом (енерго), та й альтернатив просто немає. Кріолазер знайшов тільки один, а про шоковий і біохімічний шкоди і говорити не варто – не впевнений, що така зброя взагалі існує. Відмінності в зброї не тільки візуальні, але і практичні, так як бій ведеться за допомогою різних активних атак, ніж пострілів по частинах тіла. Прокачуєш навик типу зброї (легке, важке, хай-тек), отримуєш активні здібності на кшталт “пострілу в ногу”, “підпалювання” або “точного пострілу”. Різні типи зброї дійсно один на одного не схожі і завдяки можливості носити 2 гармати одночасно і безкоштовно між ними перемикатися в бою, використовувати виходить широкий арсенал зброї відповідно до резистами супротивників.

Незважаючи на все це розмаїття, бойова система вийшла похмурою. По-перше, вона дуже проста- рухаєшся і стріляєш. Укриттів немає, будь-яких стійок немає, бафов/дебафов не так вже й багато. Жреш перед боєм хімію і просто вриваєшся в будівництво без задньої думки. Баланс в грі, на жаль, відсутня і бойова складова страждає від цього найсильніше. Навіть на останній складності грати шалено легко і сенсу в будь-яких спецатаках немає. Шанс успішного прока оглушення або ефект від уповільнення занадто низький, щоб віддавати перевагу ці атаки звичайній стрільбі. Просто закликіваешь ворогів і все, а якщо скучкуются-можна гранату закинути.

Розробники чесно додали багато альтернативних шляхів вирішення завдань-круто! чесно. Тільки через низьку складність гри у гравця мільйон доступних альтернатив. Очок прокачування часто досить для того, щоб розвинути персонажа таким чином, що всі скілчеки проходяться влегку. Репутація гравця, скілчеки на характеристики і обмеження сервоброні закривають частину маршрутів і шляхів вирішення завдань, але вибору все-одно залишається дофіга. На мій погляд, занадто перемудрили з опціями і складністю проходження скілчеків. Я люблю вибирати певний клас або архетип і слідувати його шляху, не маючи можливості робити все і відразу-в encased мені відразу 3-4 шляхи відкриті в кожному квесті.

Картину трохи псують напарники – патфайндінг і інтелект у них невисокий, чому вони часто напариваются на міни, заходять в ділянки з підвищеною радіацією або починають оббігати локацію через пачку мобів. А зручного інтерфейсу управління ними немає: ні бойової побудови, ні будь-яких профілів поведінки, ні біндів на клавіатуру для вибору персонажа – все потрібно мишкою проклікувати, що серйозно дратує. Навички особисті і наявність качка в команді не дає можливості застосовувати його силу через основного персонажа. Завжди доводиться вибирати окремого персонажа і задавати йому перевірку скілчека – тупа трата часу, можна і загальний пул статів для скілчеків зробити.

Що dark crystal games дійсно вдалося, це створити нейтральну rpg без будь-яких ухилів в ту чи іншу сторону. Сюжет в грі є, адекватна фантастика, лор присутній, але назвати гру сюжетної rpg язик не повертається. Світ гри по суті відкритий – можна йти куди хочеш і проходити локації в довільному порядку. Перший акт за сюжетом обмежує подорож на південь купола, але і без нього локацій досить. Експлорінг і пошук артефактів присутній, гра містить безліч цікавих локацій з покинутими таємничими бункерами і надпотужними артефактами. Випадкові події теж є, але грати в них не обов’язково – за допомогою скілчеків завжди можна обійти небажану сутичку. Можна сказати, що всі фанати rpg знайдуть собі що-небудь до душі, але при цьому негативний осад залишається.

Можна робити, що захочеш і виконувати завдання в довільному порядку, можна влаштувати хаос, можна стати бандитом пустки – вибір є і гру це майже не ламає. Однак encased не вистачає цілісності. Всі ці елементи відчуваються якось розрізнено і повного задоволення не надають. Взяти, наприклад, дослідження світу-набрести на таємничу, довгу і глибоку ланцюжок з суперлутом в кінці не вийде. Довгих квестових ланцюжків теж немає-виконав одне-два завдання для людини і все, досвіданія, він перетворюється в марного болванчика, відслуживши свою роль. Вбивство унікальних супротивників, еліток і босів теж не містить відчутної нагороди зважаючи рандомності лута. Один раз вбив боса, з нього непоганий релікт випав, перезавантажився і вбив його знову – пачка сигарет. Серйозно?

У encased дуже добре виходить змінити темп і запропонувати гравцеві щось новеньке. Затягуються на 5 годин данжей з одноманітними переймами в грі немає, довжелезних діалогів і кат-сцен теж – дія змінюється дуже часто і практично завжди у гравця є можливість взяти паузу від одного виду діяльності і зайнятися чим-небудь ще. Я завжди за такий підхід і не розумію сенсу величезних підземель з одноманітними переймами. Добре зробили, молодці.

Але безліч дрібних деталей дратує і не дає виставити грі високу оцінку. Гра завалена бочками, які доведеться лутать заради матеріалів для крафта. Заходиш в будь-яку локацію і починаєш нишпорити по контейнерах, бочках і ящиках, збираючи всяке сміття, який піде на апгрейд зброї або крафт гранат. Ніколи не розумів сенсу гри в пилосос. Прокачувати сопартійців не можна і отримують вони не весь досвід, а якщо набредешь на когось занадто пізно-буста рівня вони не отримають. Так, я майже весь перший акт пройшов з одним напарником, а інших відкрив тільки до кінця – в результаті крамп у мене 16 рівня, а юкі 12 рівня – взагалі не весело. Спекти їх в якусь конкретну спеціалізацію не можна-все доведеться робити самому.

Інтерфейс в цілому незручний-біндів в управлінні дуже мало, практично все потрібно робити мишкою. Інвентар просто жахливий, нормальної сортування немає – натискаєш відсортувати по вазі, щоб зрозуміти які цеглини тягаєш, а фіг вам – піди розберися. Журнал ще менш зручний: опис квестів убоге, адекватного журналу діалогів або відміток про те, що, хто і де просто немає. За час гри я кілька разів серйозно тупив, щоб зрозуміти мою наступну дію через те, як працює підсвічування активних об’єктів. Здавалося б, натискаєш alt і майже все підсвічується, але не все. Так, іноді без нормального опису квесту бігаєш по локації і граєш в піксельхантінг, щоб знайти труп вченого, якого потрібно відсканувати, що лежить десь в куточку і зливається з декораціями, або крихітну записку мешканців в житловому районі, щоб дізнатися в якій кімнаті живе конкретний персонаж.

***

Dark crystal games реально розуміють, як зробити хорошу rpg. Encased-це не просто волога фантазія, а реально працююча, комплексна і велика rpg. 30-40 годин фана з неї отримати легко, але не вистачає грі мастила, бюджету і полірування. Не вистачає товариша-продюсера на кшталт джоша сойєра, який можеш засісти на півроку і збалансувати всю прокачування, боївку і скілчеки. Бракує людини, яка б змогла упакувати всі цікаві знахідки, здоровий гумор, якісні елементи і піднести все цілісно, без розрізненості. Бракує грі соусу, який би всі смаки з’єднував в єдине ціле.

Фанатам rpg я encased рекомендую влегкую – за 499 рублів це просто пограбування. Грати цікаво, баттхерт і роздратування гра викликає рідко, затягує на ура. Що ще потрібно для щастя? більшого бюджету, більше полірування і парочку талановитих продюсерів. За те, що є – міцна сімка і особиста рекомендація.

плюси:

мінуси:

  • “інді” з усіма витікаючими (музика, графіка, інтерфейс)
  • брак цілісності

7/10